Det är synd om kinagubbarna

”Det är synd om dom förstår du”, sa L.

”Vilka då?” undrade jag.

”Kinagubbarna! Vi måste hjälpa dom!” utbrast L.

”Jaha, hur då?” frågade jag.

”Jo, alla gubbar i Kina är sjuka och behöver medicin. Om vi gräver en grop ända till Kina så kan vi hälla ned medicin till kinagubbarna. Vi har en flaska hostmedicin hemma har jag sett. Vi kan hälla ned den till dom”, fortsatte L.

Sagt och gjort. Med var sin spade gick vi ut i lekparken och påbörjade vår räddningsaktion av kinagubbarna. Vi var fyra år och bästa vänner.

Mörkret föll och vi bestämde oss för att fortsätta nästa morgon. Vi räknade med att vara framme i Kina vid lunchtid. När mörkret åter föll och vi fortfarande inte hade kommit fram till Kina konstaterade vi att det var längre dit än vi först hade trott. Det var också där vårt projekt rann ut i sanden och tog slut.

Kanske var det här som mitt engagemang för sjuka och utsatta människor väcktes. Vad L gör idag har jag ingen aning om. Vem vet, kanske lever och verkar han i Kina.

Stefan Danielsson, juli 2016