Rapport - Internationella reumatikerdagen 2013-10-11

Eftersom Internationella reumatikerdagen var på en lördag (12/10) hade vi i år våra aktiviteter på fredagen den 11 november

Vi hade informationsbord på Centralsjukhusets entré i Karlstad. Samtidigt hade Reumatologen öppen mottagning tillsammans med Reumatikerdistriktet Värmland, vi fick lotsa en del besökare dit.

Efter lunch hade vi öppen föreläsning i sjukhusets hörsal. Leg sjukgymnast, Med Dr. Anna Ericsson forsknings-ledare vid FoU primärvård i Fyrbodal, Göteborg. Hon pratade om smärta. Om vikten av träning och rörelse för att stärka kroppen. Även kosten är viktig. Kunskap om smärta hjälper till att höja smärttröskeln. Enligt Anna Ericssons forskning framgick det att personer som lever med kronisk smärta är mycket mera trötta än personer som är friska.

Nästa föreläsera var Julia Lokka, författare till ”Smärtmentorn” en bok om egen upplevelse av smärta. En mycket positiv tjej som gjorde oss i publiken del-aktiga i dialogen. Hon gav oss exempel på hur man kan vända smärta till något positivt i våra liv. Att vi kan försöka omvandla tankarna till varför detta hände.

Under dagen fick föreningen 4 nya medlemmar.

Anne-Marie Kahlin