Rapport från Öppet Hus på SATS

Temaårsaktivitet—Kunskap som lindrar
Torsdagen den 22 mars hade Reumatikerföreningen och SATS ett samarrangemang med Öppet Hus på SATS träningsinstitut i city.

Detta var en dag som vi ville uppmärksamma den utmärkelse vi tidigare fått som landets bästa reumatikerförening. Dagen var en inspirations- och kunskapsdag med en rullande mix av miniföreläsningar om kostens betydelse och effekter av anpassad rörelseträning, samt information om SATS utbud och möjlighet att "pröva på" olika aktiviteter. Trots att det var en dag med strålande sol och värme hade många valt att söka sig till vår dag på SATS. Bland besökarna fanns för oss både nya ansikten och medlemmar i föreningen.

Dagen avslutades med att sjukgymnast Lolita Thomsen med stort engagemang upprepade förmiddagens föreläsning och gav talande exempel om effekter som rörelseträning kan ge. Deltagarna fick också vara med om ett pass i reumatikergruppens balansbollsträning.

Dagen som helhet upplevde vi som en positiv injektionsspruta för att komma igång med någon form av rörelse-aktivitet för att må bättre. Vi mötte många glada ansikten och hörde kommentarer som visade att de kunskaper som den här dagen skulle förmedla hade inspirerat och gett tankar att själv starta upp en rörelseaktivitet.

Mer om vårat samarbete med SATS finner du här!