Att leva med artros

Sedan några år har Reumatikerföreningen i Karlstad medverkat i landstingets Höft- och knäskolor.

Syftet med dessa är att ge ökade kunskaper om besvär/artros i höft- eller knäleder, informera om olika behandlingsalternativ, träning, samt ge råd om hur man kan hantera sina besvär. Artrosskolorna som leds av legitimerade sjukgymnaster är vid tre tillfällen á 1,5 timme.

Vid ett av de här tillfällena medverkar en utbildad artros-informatör från vår förening och förmedlar egna erfaren-heter om ”att leva med artros” och hur man kan leva ett bra liv och vad man som individ kan påverka själv. Det brukar bli ett livligt utbyte av funderingar och egna upplevelser. Artrosinformatörerna informerar om föreningens rörelseaktiviteter och andra program, samt inbjuder till föreningen. Under de senaste två åren har vi per år deltagit i ca 30 träffar med 8-12 deltagare/gång. Vi har träffat ca 300 nydiagnosticerade personer med besvär/artros i höft- eller knäled varje år. Varje träff ger oss artrosinformatörer nya erfarenheter och det är en mycket inspirerande uppgift som ger mycket tillbaka.

Föreningen behöver fler artrosinformatörer. Vi utbildar dig som vill bli artrosinformatör. Kontakta Ingegerd Gullstam 070-661 21 51.

Du som vill vara med i en höft- eller knäskola kan själv anmäla dig, läkarremiss krävs inte. För information/anmälan kontakta sjukgymnastgruppen på Vårdcentralen Gripen. Telefon 054—61 67 30, mån—fre kl 09.00—09.30